Lochee
lochee.jpg (19661 bytes)

Fregatti täydessä lastissa kiinnitettynä poijuun Gravesendissa. Kuva otettu ennen vuotta 1903. Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				VBMG
Rakentaja:					Alexander Stephen & Sons, Dundee 1874, Skotlanti
Vesillelasku:					Panmure yard, 12.08.1874
Vetoisuus:					1752,55 brt, 1669,55 nrt
Kantavuus:					kivihiililasti 2600 tonnia, vehnälasti 2476 tonnia = 55043 ctls (sentneriä), 
						puutavaralasti 911 standarttia
Mitat:						80,63 x 11,74 x 7,20 m
Miehistö:					26 (1899)
Omistajat:
John Rivell, Robert Hartman,
Carl Fredrik Sjöroos, Johan Kristian Ahlsten, 
A.E. Blom, Jens Alexander Zachariassen, 
Erik Savòn, Frans Stenroos, 
Gabriel Rivell, Alex. G. Zachariassen
ja August Forström, Uusikaupunki			01.09.1896 - 1915 helmikuu
John Rivell .jpg (9656 bytes)

Kauppias John Rivell (1845 - 1917). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Päälliköt:
Carl Fredrik Sjöroos (1848-1904)		01.09.1896 - 1903 joulukuu (k. 1.1.1904 Tocopillassa, Chilessä)
Melander					1903 joulukuu - 1904 huhtikuu (matka Tocopilla - Falmouth)
Johan Gustaf Sillstén (1858-1921)		1904 huhtikuu - 25.05.1909
Gustaf Adolf Mauritz Erikson (1872-1947)	25.05.1909 - 1913 huhtikuu
Erik Wilhelm Mattsson (1874-1950)		1913 huhtikuu - 1915

Rautafregatti rakennettiin varustamolle David Bruce & Co. (Dundee Clipper Line) Dundeesta. Neitsytmatka purjehdittiin Dundeesta San Franciscoon 14.10.1874 - 4.3.1875.

Englantilaisomistuksessa klipperi kuljetti siirtolaisia Englannista Australiaan. Esimerkiksi vuonna 1876 se toi mukanaan 617 emigranttia Lontoosta Plymouthin kautta Port Adelaideen. Matka purjehdittiin 27.10.1876 - 1.2.1877. Seuraavalla purjehduksella aluksella oli mukana 395 siirtolaista ja se tehtiin 30.11.1877 - 24.2.1878.

Vuonna 1882 klipperi purjehti Kalkutasta Dundeehen 90 päivässä, joka on nopein tehty matka purjealuksella tällä reitillä.

Kolmas siirtolaiskuljetus tapahtui vuonna 1883, jolloin matkustajina oli 416 emigranttia ja matka tehtiin Lontoosta Sydneyhin 71 päivässä 8.3. - 19.5.1883.

Klipperi purjehti mm. Intian juuttireitillä. Esimerkiksi vuonna 1887 alus toi 12375 paalia juuttia Kalkutasta Dundeehen ja saapui 121 päivän matkan jälkeen perille 24.2.1887.

Suomeen alus ostettiin varustamolta David Bruce & Co. Dundeesta hintaan 5100 puntaa = 127 500 markkaa 1.9.1896 ja se oli ostohetkellä Lontoossa.

Suomalaisomistuksessa fregatti purjehti telakoinnin jälkeen ensimmäisen kaukomatkan kappaletavaralastissa Lontoosta Port Adelaideen huippuaikaan 74 päivässä (19.10.1896 - 2.1.1897). Gravesendista tultiin 72 päivässä.

Matkalla Australian Port Piriesta Swanseaan alus joutui hirmumyrskyyn 8. toukokuuta 1897 eteläisellä Tyynellä merellä paikassa lat. = 51º27'E, long. = 104º51'L. Myrsky alkoi kello 11 illalla ja sitä kesti seuraavaan puoleen päivään saakka. Myrskyssä fregatti menetti kaikki purjeensa. 

Matkalla Swanseasta Kapkaupunkiin laiva menetti ankkurin marraskuussa 1897.

Vuonna 1901 laiva purjehti Lontoosta Floridan Pensacolaan vain 40 päivässä (8.2. - 19.3.1901). Pensacolaan iski hirmumyrsky tulon jälkeen 22.3.1901, jolloin laiturissa olleiden Locheen ja parkkilaiva Liiton kiinnitysköydet katkesivat ja ne törmäsivät toisiinsa. Liitto menetti sen seurauksena kaikki mastonsa, jotka kaatuivat mereen vieden mennessään koko taklauksen.

9.5.1902 matkalla hiekkapainolastissa Etelä-Afrikan Port Natalista Australian Newcastleen laiva joutui myrskyyn ja sai pahan kallistuman painolastin siirryttyä paikassa lat. = 40ºE, long. = 49ºI. Kaatumisen välttämiseksi painolastia siirrettiin, mesaanimasto ja isomärssytanko kaapattiin (katkaistiin). Alus hakeutui Newcastlen sijasta hätäsatamaan Port Adelaideen, jonne saavuttiin 9.6.1902. Alus oli lähtenyt 1.5.1902 Port Natalista. Laiva muutettiin korjausten yhteydessä fregatista parkiksi Port Adelaidessa.

Ankkurissa kovan merimatkan jälkeen vuonna 1902. State Library of South Australia.

Kapteeni Sjöroosin päällikkyydessä laiva purjehti 2417 tonnin kivihiililastissa Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 38 vuorokaudessa (16.11. - 24.12.1902). Matkan pituus on 6891 mailia.

Laiva parkiksi muutettuna korjausten jälkeen. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia. 

Vuonna 1903 laiva joutui kovaan myrskyyn matkalla Valparaisosta Sydneyhin. Matka purjehdittiin 6.4. - 7.6.1903 ja lastina oli ohraa sekä heinää.

Merikapteeni Johan G. Sillstén (1858 - 1921). Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.

Vuonna 1905 matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Delagoa Bayhin pelastettiin norjalaisen parkki Avenian miehistö. Avenia oli syttynyt tuleen ja miehistö oli joutunut jättämään laivansa paikassa lat. = 9°E, long. = 32°L 6.10.1905. Miehistö laskettiin maihin 11.11.1905 Durbanissa.

Kapteeni Johan G. Sillsténin tekemä maalaus rautaparkki Locheesta. Valokuva. State Library Victoria.

Parkki purjehti koksilastissa Port Talbotista Valparaisoon 82 vuorokaudessa 13.10.1906 - 3.1.1907.

Merikapteeni Gustaf Erikson (1872 - 1947). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Southern Belle 1900 - 1905 ja fregatissa Albania 1909 - 1913. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.

Vuonna 1909 matkalla puutavaralastissa Norjan Fredrikshaldista Melbourneen yksi matruusi huuhtoutui SW- hirmumyrskyssä yli laidan 22.10.1909 ja hukkui. Kaksi jättiläisaaltoa iskeytyi alukseen. Ensimmäinen vei mennessään pelastusveneen ja matruusin. Toinen aalto oli viedä mukanaan aluksen perämiehet. Laiva oli tapahtumahetkellä paikassa lat.= 40º41'E, long.= 100º34'I. Parkki saapui lippu puolitangossa Melbourneen 31.10.1909.

Vuonna 1912 matkalla painolastissa Buenos Airesista Newcastleen N.S.W. alus sai rikivaurion ja joutui menemään Melbourneen korjauksia varten. Sinne alus saapui 1.6.1912.

Kapteeni Eriksonin päällikkyydessä laiva purjehti kivihiililastissa Newcastlesta Valparaisoon myös 40 vuorokaudessa (7.8. - 16.9.1912).

Parkki myytiin 3000 punnalla helmikuussa 1915 Englantiin ja se poistettiin Uudenkaupungin laivarekisteristä 29.3.1915.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1916 omistaja on The Anglo-Spanish Coaling Co. ja aluksen kotipaikka on Cardiff.

Sieltä alus myytiin Italiaan ja se sai uudeksi nimekseen Elena. Italiasta laiva myytiin edelleen vuonna 1919 Espanjaan ja sai uudeksi nimekseen Joaquin Pujol.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1920 omistaja on Hija de Joaquin Pujol (V. de Pujol) ja aluksen kotipaikka on Barcelona.

Laiva saapui romutusta varten Savonaan, Italiaan 29.11.1929.

Matkoja vuosina 1896 - 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
Adelaide Observer:		Arrival of the Lochee with Immigrants
				Adelaide Observer, 3 February 1877, page 4
The Advertiser:			The Damaged Barque Lochee
(Adelaide)			The Advertiser, 15 July 1902, page 4
				Barque Aground at the Grange
				The Advertiser, 8 February 1906, page 7
				The Lochee Refloated
				The Advertiser, 9 February 1906, page 6
				A Stormy Passage. Seaman washed overboard
 				The Advertiser, 1 November 1909, page 8
The Argus:			Sailor Washed Overboard
(Melbourne)			The Argus, 1 November 1909, page 5
The Daily News:			The Sailer. Britain Again Buying
(Perth)				The Daily News, 10 April 1915, page 5
Dundee Courier:			Launch of the Lochee
				Dundee Courier, 13 August 1874, page 3
Dundee Evening Telegraph:	Last of Dundee Clipper Line
				Dundee Evening Telegraph, 4 December 1929, page 4	
Evening Post:			Ships and the Sea
(Wellington)			Evening Post, 28 June 1902, page 4
The Express & Telegraph:	A Crippled Ship. 
(Adelaide)			The Express & Telegraph, 10 June 1902, page 2
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 283-284)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Sanomat:		Merenkulkuneuvos Gustaf Erikson 70-vuotias
				Helsingin Sanomat 287/1942, 24.10.1942 s. 6
				Merenkulkuneuvos Gustaf Eriksson kuollut
				Helsingin Sanomat 218/1947, 16.08.1947 s. 2
Jussila, Niilo:			Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1981
				154 sivua (s. 32)
				ISBN 951-99317-4-0
				Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1984
				247 sivua, s. 219 laivarekisteriote
				ISBN 951-99551-4-3
				Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 6)
				ISBN 951-99912-9-8
Koitar:				Rettelöitä suomalaisella laiwalla ulkomailla
				Koitar 40/1907, 13.4.1907 s. 3
Koivistoinen, Eino:		Gustaf Erikson
merikapteeni			Purjelaivojen kuningas
				WSOY, Porvoo 1981
				212 sivua (s. 48-56), kuvitettu
				ISBN 951-0-10868-5
				Gustaf Erikson
				Segelfartygens konung
				Söderström, Helsingfors 1982
				189 s.
				ISBN 951-52-0781-9
Kåhre, Georg			50 år under Gustaf Eriksons flagga 1913-1963
Kåhre, Hilding:			Mariehamn 1963
				44 s. + Flottan genom tiderna (s. 9-10)
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 73)
				ISBN 951-9064-31-1
Nystads Tidning:		Järnskepp till Nystad
				Nystads Tidning 34/1896, 26.8.1896 s. 1
Pearse, Ronald:			The Last of a Glorious Era
				Syren and Shipping, Ltd.
				London 1934
				96 pp. (p. 27), ill.
Rauman Lehti:			Laiwojen yhteentörmäys
				Rauman Lehti 42/1901, 13.4.1901 s. 4
The Register:			Repairs to Disabled Vessels
(Adelaide)			The Register, 4 October 1902, page 6
				A Barque Ashore at Grange
				The Register, 8 February 1906, page 4
Rogers, Alfred:			Diary of a voyage from Plymouth to Adelaide on the Lochee, 1876-77
				ANBD:000011196675
Suomen Merenkulku:		Kapten Gustaf Erikson 50 år
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 46/1922 s. 281
				70 år. Kapten Gustaf Erikson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1942 s. 363
The Sydney Morning Herald:	The Splendid Iron Clipper Ship Lochee...
				The Sydney Morning Herald, 14 June 1883, page 12
				The Lochee
				The Sydney Morning Herald, 27 February 1890, page 8
				Perilous Voyage of a Russian Ship
 				The Sydney Morning Herald, 10 June 1902, page 5
				Washed Overboard. Young sailor's fate
				The Sydney Morning Herald, 1 November 1909, page 7
Uudenkaupungin Sanomat:		Laiwankauppa
				Uudenkaupungin Sanomat 35/1896, 28.8.1896 s. 2
				Lochee myrskyssä
				Uudenkaupungin Sanomat 48B/1897, 26.11.1897 s. 1-2
				Kuollut. Kapteeni C.F. Sjöroos
				Uudenkaupungin Sanomat 3/1904, 7.1.1904 s. 2
				Merikapt. J.G. Sillsten kuollut
				Uudenkaupungin Sanomat 25/1921, 3.3.1921 s. 1, 2
Vakka-Suomi:			Kuollut. Kauppias John Rivell
				Vakka-Suomi 101/1917, 11.9.1917 s. 1, 3
Varjonen, Kaiku:		Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin			Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
				Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
				261 sivua (s. 74)
The West Australian:		A Rough Voyage
(Perth)				The West Australian, 10 June 1902, page 5
Åbo Tidning:			Lochee...
				Åbo Tidning 236/1902, 1.9.1902 s. 3
Åbo Underrättelser:		Andra Sjöassuransföreningen
				Åbo Underrättelser 58/1903, 1.3.1902 s. 3
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903 s. 3
				Dödsfall. Kapten K. Sjöroos
 				Åbo Underrättelser 7/1904, 9.1.1904 s. 2
Åland:				Sjökapten Gustaf Erikson 50 år
				Åland 84/1922, 21.10.1922 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola