Tasmania ex Wayfarer

tasmania.jpg (10032 bytes)

Cape Town Docks. Saapunut satamaan nitraattilastissa Chilestä. Sea Breezes No. 133 Vol. XIV. December, 1930.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:				TPHN
Rakentaja:					W.H. Potter & Sons, Liverpool 1886, Englanti
Vesillelasku:					16.09.1886
Vetoisuus:					2076,26 brt, 1977,39 nrt	
Kantavuus:					3300 dwt, kivihiililasti 3230 tonnia, vehnälasti 39922 säkkiä, 
						puutavaralasti 1,900,000 feet lumber
Mitat:						82,53 x 10,88 x 7,33 m
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935),Maarianhamina	1912 lokakuu - 02.02.1917
Päälliköt:
Berner S. Berntsen				1912 (Norjan lipun alla)
Karl August Ekblom (1860-1922)			1912 marraskuu - 1914 kesäkuu
Axel Herman Joelsson (1876-1944)		1914 kesäkuu - 2.12.1917

Telakka rakensi aluksen omaan käyttöön. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 16.10.1886 - 16.2.1887.

Matkalla North Shieldsista San Franciscoon matruusi putosi mastosta yöllä myrskyssä ja hukkui Pohjanmerellä pari päivää satamasta lähdön jälkeen. Matka purjehdittiin 20.9.1908 - 24.3.1909.

Vuonna 1909 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1909 Sailing Vessels omistaja on "Wayfarer" S Co. (Lim) (W.H. Potter & Sons) Liverpoolista.

Kesäkuussa 1910 laiva myytiin Willy Gørrissenille Kristianiaan Norjaan ja uudeksi nimeksi tuli Tasmania.

Matkalla painolastissa Etelä-Afrikan Port Nollothista Adelaideen 12 miestä sairastui beriberi-tautiin ja joutui sairaalaan laivan saavuttua satamaan. Matka purjehdittiin 22.11.1910 - 1.1.1911.

Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.

Ahvenanmaalle alus ostettiin samalta varustamolta Kristianiasta hintaan 6800 puntaa sen ollessa matkalla New Yorkista Sundsvalliin. Fregatti purjehti petrolilastissa New Yorkista Sundsvalliin 31 vuorokaudessa (16.9. - 17.10.1912).

Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin ahvenanmaalaisomistuksessa puutavaralastissa Sundsvallista Australian Sydneyhin 8.12.1912 - 5.5.1913. Matkalla laiva joutui myrskyihin Englannin kanaalissa ja menetti purjeita.

Merikapteeni K.A. Ekblom (1860 - 1922).  Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Hera 1899 - 1901,  fregatissa Pandion 1905 - 1907 ja nelimastoparkissa Lynton 1914 - 1917.  Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 27/1921.

Saksalainen sukellusvene UC 17, päällikkönään yliluutnantti Ulrich Pilzecker torpedoi aluksen Ushantista lounaaseen Biskajan lahdella 2.12.1917. Fregatti oli matkalla teräs-, tupakka- ja puutavaralastissa New Orleansista Bordeauxiin. Miehistö pelastui.

Matkoja vuosina 1912 - 1917

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Daily News:			Race From Melbourne to the Pacific Coast
(Perth)				The Daily News, 8 June 1915, page 4			
Ekblom, K.A.:			Sjömannens memoarer
sjökapten			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1997-98:10
				Mariehamn 1998
				267 s. (s. 133-161)
				ISSN 0788-799X
Evening News:			Maritime Miscellany
(Sydney)				Evening News, 26 August 1889, page 4
Finlands Sjöfartstidning:	Lotsuppsyningsmannen, 
				Sjökaptenen K.A.Ekblom
				Finlands Sjöfartstidning 15/1912, 13.4.1912 s. 4
Grundström, Kaj:		Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
				Mariehamn 1997
				175 s.(s.118-135)
				ISBN 952-90-9240-7
				ISSN 0788-799X
Helsingin Sanomat:		Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut
 				Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Hufvudstadsbladet:		Robert Mattson död
				Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 87)
				ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Shipping Telegraph and
Daily Commercial Advertiser:	Launch of an Iron Sailing Ship
				Liverpool Shipping Telegraph and
				Daily Commercial Advertiser, 17 September 1886, page 4
The Pacific Commercial Advertiser:	Shipping Notes
(Honolulu)			The Pacific Commercial Advertiser, February 5, 1891, page 3
Suomen Merenkulku:		80 år. Kommerserådet Robert Mattson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
				100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
				Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
Suomen merenkulun
aikakauslehti:			Upotettuja suomalaisia aluksia 
				Suomen merenkulun aikakauslehti -
				Nautisk tidskrift för Finland 1/1918 s. 9
The Sydney Morning Herald:	Overdue Ship
				The Sydney Morning Herald, 7 May 1913, page 14
Åbo Underrättelser:		Torpederat åländskt fartyg
				Åbo Underrättelser 292/1917, 12.12.1917 s. 4 
Åland:				Åter ett stort järnskepp inköpt till Åland
				Åland 79/1912, 2.10.1912 s. 2
				Dödsfall. Sjökapt. Karl August Ekblom
				Åland 62/1922, 5.8.1922 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola