Pampa
Pampa SB.jpg (45365 bytes)

Pampa tyvenessä. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 33/1921.

Teräsfregatti
Tunnus:					TGNW
Rakentaja:				A.G. Neptun, Rostock 1891, Saksa
Vesillelasku:				03.07.1891 
Vetoisuus:				1715,11 brt, 1633,44 nrt
Kantavuus:				2600 dwt, puutavaralasti 697 standarttia, vehnälasti 2484 tonnia, salpietarilasti 2576 tonnia, 
					kivihiililasti 2412 tonnia, villalasti 10000 paalia, hedelmälasti 40050 laatikkoa
Painolasti:				1000 tonnia
Mitat:					82,19 x 12,30 x 6,95 m
Miehistö:				1+2+21
Omistaja:
Rederi A.B. Aura, Åbo			02.05.1913 - 1922 
Päälliköt:
Walter Konrad Jansén (1874-1951)	02.05.1913 - 06.11.1915
August Julius Henriksson (1878-1965)	06.11.1915 - 1922 elokuu
Uno Frithiof Andersson (1891-1961)	1922 huhtikuu - 1922 elo/syyskuu

Teräsfregatti rakennettiin varustamolle Reederei F. Laeisz Hampurista. Neitsytmatka purjehdittiin painolastissa Rostockista Chilen Iquiqueen 10.7. - 15.10.1891. Matka salpietarilastissa Pisaguasta Hampuriin tehtiin 8.11.1891 - 2.2.1892.

Vuonna 1893 fregatti purjehti päällikkönään kapteeni Carl J. Steincke Kanaalista Valparaisoon 63 päivässä ja seuraavana vuonna myös 63 päivässä.

Alus purjehti Chilen Iquiquesta Kanaaliin 68 päivässä ja Elbelle 69 päivässä matkalla Hampuriin (24.11.1897 - 1.2.1898). Laiva löi Preussenin ennätyksen, jotka olivat vastaavasti 69 ja 71 päivää.

Suomeen alus ostettiin hintaan 6500 puntaa samalta varustamolta Hampurista. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Hampurista koksilastissa Valparaisoon 8.6.1913. - 21.9.1913.

Merikapteeni W.K. Jansén (1874 - 1951). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Dorothea 1905 - 1909. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 7/1927.

Fregatti sai suuren kallistuman ollessaan 558 standartin puutavaralastissa matkalla Mobilesta Newportiin myrskyssä Cap Hatterasin korkeudella 14.2.1916. Laiva ajelehti avuttomana 18 tuntia raakojen nokat vedessä ennen kuin tilanne saatiin korjattua.

Vuonna 1918 matkalla petrolilastissa New Yorkista Port Adelaideen laiva joutui useita päiviä kestäneeseen kovaan myrskyyn ja menetti purjeensa latitudilla 22°E.

Matkalla Kotkasta puutavaralastissa Algoa Bayhin Etelä-Afrikkaan tammikuussa 1920 ensimmäinen perämies ja puolimatruusi huuhtoutuivat mereen ja hukkuivat ankarassa myrskyssä Pohjois - Atlantilla. Matka tehtiin 15.11.1919 - 3.5.1920.

Pampa laiturissa.jpg (34197 bytes)

Malamok 1989, AICH.

Alus menetti rikinsä Scilly-saarten luona matkalla painolastissa Lontoosta Sabineen, Teksasiin 14.4.1922.

Rikivaurio. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 45/1922.

Purjeet riekaleina. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 45/1922.

Alus ankkuroitiin ja englantilainen s/s Tuscarora hinasi laivan Plymouthiin. Perille saavuttiin 18.4.1922.

Laiva hinattiin Plymouthista Sunderlandiin 8.8. - 12.8.1922. Sieltä se hinattiin koksilastissa Hampuriin 26.8. - 30.8.1922. Laiva luovutettiin Suomen Merivakuutusyhdistykselle, joka oli suorittanut siitä vaaditun summan. Fregatti myytiin myöhemmin Saksaan.

Merikapteeni Uno Andersson (1891 - 1961). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Inverclyde vuonna 1922. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Matkoja vuosina 1913 - 1922

Kirjoja ja kirjoituksia:
Daily Commercial News
and Shipping List:	Voyage of the Ship Pampa
			Daily Commercial News and Shipping List, 14 January 1919, page 12
Evening Post:		Russian Ship at Dunedin
(Wellington)		Evening Post, 19 October 1914, page 6
Finlands Sjöfartstidning: Snabbseglande fartyg
			Finlands Sjöfartstidning 43/1914, 24.10.1914 S. 2
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 204-209)
Hamburgischer Correspondent
und neue hamburgische
Börsen-Halle:		See-Berichte
			Hamburgischer Correspondent und neue hamburgische Börsen-Halle, den 6. Juli 1891, Seite 5
Hufvudstadsbladet:	Kappsegling mellan två finländska segelfartyg Rowena och Pampa
			Hufvudstadsbladet 78/1920, 18.3.1920 s. 9
Jansén, W.K.:		En sjöresa börjad i fridstid, slutad i krigstid
sjökapten		Minnen från hav och hamn
			upptercknade av våra sjöfarande
			E. Wallenius Förlag, Åbo 1918
			s. 188 (s. 7-18)
			Minnen från hav och hamn
			En sjöresa börjad i fridstid, slutad i krigstid
			Åbo Underrättelser 22/1916, 23.1.1916 s. 3-4
			En resa med segelfartyg i krigstid - genom submarinblockad
			Åbo Underrättelser 248/1916, 13.9.1916 s. 3
			Åbo Underrättelser 249/1916, 14.9.1916 s. 3
			Åbo Underrättelser 252/1916, 17.9.1916 s. 3
			Åbo Underrättelser 256/1916, 21.9.1916 s. 3
			Åbo Underrättelser 257/1916, 22.9.1916 s. 3
			Åbo Underrättelser 263/1916, 28.9.1916 s. 3-4
			Min första sjöresa (1890)
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1928 s. 155-156
Kauppalehti:		Haaksirikkoja. Fregatti Pampa saanut apua.
			Kauppalehti 88/1922, 19.4.1922 s. 3
Klingbeil, Peter:	Die Flying P-Liner
			Die Segelschiffe der Reederei F. Laeisz 
			Hamburg 1998, 2000
			159 S (s. 135, 137)
			ISBN 3-434-52562-9
Laas, W.:		Die grossen Segelschiffe
Professor		Ihre Entwickelung und Zukunft
			Mit 77 Figuren im Text und auf Tafeln
			Verlag on Julius Springer
			Berlin 1908
			127 S. (s. 24h)
Lejonmark, Isak:	På saltan sjö
			Minnen från sjölivet
			Finska Sjömansmissionsällskapet
			Helsingfors 1931
			74 sidor (s. 42-43)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 80)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:		The Nitrate Clippers
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1932
			159 pp., (p. 60-61)
Meyer, Jürgen:		Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.			Verlag Egon Heinemann
			Norderstedt 1971
			296 Seiten (s. 50)
Nikula, Oscar:		Åbo Sjöfarts Historia II:2
			Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
			233 s. (s. 120-122, 131, 135-139)
Prager, Hans Georg:	F. Laeisz
			Vom Frachtsegler bis zum Bulk Carriers
			Koehlers Verlagsgesellschaft mbh
			Löhne 1974
			144 Seiten (s. 47-48, 112)
			ISBN 3 7822 0096 9 
Press:			A Sailor’s Story
(Lyttelton)		Press, 2 December 1914, page 10	
Stolzmann, Holger:	Sailing Ships from Turku/Åbo
sjökapten		Malamok 1989, AICH
			64 pp. (p. 5-13)
San Francisco Call:	Touch And Go For the Pampa
			San Francisco Call, 5 August 1898, page 5
Suomen Merenkulku:	Tragic Voyage. Terrible Story of Sea Suffering
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12-13/1920 s. 257
			Freg. Pampas haveri - Freg. Pampan haaksirikko
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 45/1922 s. 251
			50 år. Kapten Walter Konrad Jansén.
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1924 s. 153
			Sjöfolket huvudkandidat vid riksvalet den 1 och 2 juli.			
			Kapten W.K. Jansén (biografiska uppgifter)
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7/1927 s. 196
			60 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén.
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1934 s. 183
			70 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén.
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1944 s. 188
			70 år. Sjökapten A.J. Henriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1948 s. 29
			75 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén.
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1949 s. 130
			50 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1941 s. 295
			Dödsfall. Sjökaptenen Walter Konrad Jansén.
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 111
			60 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1951 s. 229
			80 år. Sjökapten August Julius Henriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1958 s. 25
			70 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1961 s. 303
			Sjökapten Uno Frithiof Andersson. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1961 s. 342
			Sjökapten August Julius Henriksson. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1965 s. 240
Uusi Aura:		Turkulainen fregatti Pampa
			Uusi Aura 233/1922, 3.9.1922 s. 3
Uusi Kotka:		Fregatti "Pampa"
			Uusi Kotka 49/1920, 7.5.1920 s. 2
Villiers, Alan:		The War with Cape Horn
			Hodder and Stoughton Ltd., London 1971
			338 pp. (p. 269-270), ill.
			ISBN 0 340 12999 9
Western Morning News:	Heavy Gale Sweeps the West
(Devon)			Western Morning News, 17 April 1922, page 3
Åbo Underrättelser:	Stålfregatten "Pampa"
			Åbo Underrättelser 284/1914, 17.10.1914 s. 2
			Fregatten Pampa har efter en svår resa nått Algoa Bay
			Åbo Underrättelser 122/1920, 6.5.1920 s. 3
			Pampa har havererat utanför Cuxhaven
			Åbo Underrättelser 236/1922, 3.9.1922 s. 6

 

			Copyright © Jukka Mikkola