Mozart
mozart.jpg (14209 bytes)

Sea Breezes No. 98, Vol. X. January, 1928.

Nelimastoinen teräsbarkentiini 
Tunnuskirjaimet:				TPMQ/OHQJ
Rakentaja:					Grangemouth & Greenock Dockyard Co., Port Glasgow 1904, Skotlanti
Vesillelasku:					Cartsdyke Mid yard, 20.02.1904	
Vetoisuus:					1985,24 brt, 1749,71 nrt
Kantavuus:					3300 dwt, puutavaralasti 900 standarttia, kivihiililasti 3245 tonnia, vehnälasti 3275 tonnia
Mitat:						87,95/79,05 x 12,26 x 7,29 m
Painolastitankit:				800 tonnia (painolasti kaikkiaan 1100 tonnia, josta hiekkaa 300 tonnia)
Keulamaston korkeus
vesilinjasta:					noin 44 metriä
Miehistö:					1+2+1+12 (1922)
Omistajat:			
Hugo Lundqvist (1878-1936) ym., Maarianhamina	1921 marraskuu - 1935 elokuu
Päälliköt:
Elis Hugo Lundqvist (1878-1936)			1921 marraskuu - 1922 huhtikuu 
John Emanuel Johansson (1891-1932)		1922 huhtikuu - 1923 kesäkuu
Karl August Fredrikson (1876-1967)		1923 kesäkuu - 1925 syyskuu
Erik Einar Bruno Marander (1899-1984)		1925 syyskuu - 1927 lokakuu
Johannes Paul Kåhre (Karlsson) (1901-1954)	1927 lokakuu - 25.6.1930 
Karl Paul Emanuel Eriksson (1899-1933)		25.11.1930 - 1932
Johannes Alfons Eriksson (1906-1976)		1932 - 1935 

Alus rakennettiin hampurilaiselle varustamolle A.C. de Freitas & Co. kadettien koululaivaksi. Sen miehistöön kuului 28 henkeä, joista 12 olivat kadettaja.

Neitsytmatka purjehdittiin Newportista Callaoon 18.4.1904 - 21.7.1904.

Teräsbarkentiini makasi I maailmansodan ajan Chilessä.

Laiva ostettiin Ranskan valtiolta hintaan 4040 puntaa marraskuussa 1921 sen ollessa Ostendessa Belgiassa. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Ostendesta kohti Norjan Fredrikstadia, jonne lähdettiin 13.1.1922. Matkalla jouduttiin koviin myrskyihin ja saavuttiin hätäsatamaan Bergeniiin vasta 7.3.1922. Myrskyisää matkaa oli tehty 52 vuorokautta.

Merikapteeni, laivanvarustaja Hugo Lundqvist (1878 - 1936). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Prompt 1908 - 1912 ja nelimastoparkissa Garnet Hill 1912 - 1915. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.

Bergenistä purjehdittiin painolastissa Kanadan Campbelltoniin, josta vietiin puutavaralasti Melbourneen. Perille määräsatamaan saavuttiin 31.10.1922.

Merikapteeni K.A. Fredrikson (Fredriksson) (1876 - 1967). Hän toimi päällikkönä myös parkissa Avonia 1907 - 1908, rautafregatissa Thomasina 1909 - 1915, teräsparkissa August 1916 - 1917, teräsfregatissa Samoena 1919 ja nelimastoparkissa Port Caledonia 1920 - 1922.
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.

Laiva lähti puutavaralastissa Sundsvallista Sydneyhin 16.10.1925. Matkalla kovassa myrskyssä lasti siirtyi ja barkentiini sai kallistuman Skotlannin pohjoispuolella. Vuotavaa ja kallistunutta alusta oli pumpattava koko loppumatkan ajan. Polttoaineen loputtua moottoripumpusta jatkettiin pumppausta käsin 20 tuntia vuorokaudessa. Barkentiini saapui styyrpuuriin kallistuneena Sydneyhin 18.2.1926. 

Mozartin kannella.jpg (26146 bytes)
Sea Breezes No. 109, Vol. XI. December, 1928. C. Bailes.

Diplomimerikapteeni Paul Kåhre (1901 - 1954). Hän toimi aktiivipalveluksen jälkeen Ahvenanmaan merenkulkuoppilaitoksen rehtorina vuodesta 1935 lähtien. Suomen Merenkulku - FInlands Sjöfart n:o 12/1951.

Vuonna 1929 alus purjehti vehnälastissa Port Lincolnista Queenstowniin 119 päivässä (6.2. - 5.6.1929).

Mozart BB.jpg (52370 bytes)

Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Vuonna 1931 laiva kuljetti väripuulastin (logwood) Jamaikalta Ranskan St. Louis de Rhoneen.

Merikapteeni K.E. Eriksson (1899 - 1933). Hän toimi myös päällikkönä rautaparkissa Plus 1925 - 1930,  1932 - 1933. © Sten Eriksson.

Vuonna 1932 barkentiini teki painolastissa matkan Barry Island - Port Victoria 87 päivässä.

Säveltäjä Wolfgang Amadeus Mozart. © Merikapteeni Hannu Vartiainen.

Viimeinen matka tehtiin vehnälastissa Australian Port Lincolnista Falmouthin kautta Belfastiin vuonna 1935. Laiva myytiin elokuussa 1935 romutettavaksi Skotlantiin hintaan 2300 puntaa ja miehistö sai ulosmaksun 8.8.1935.

Mozart romuttamossa.jpg (52421 bytes)

21.9.1935. Sea Breezes No. 193, Vol.X X.December, 1935. John L. Bowen.

Aluksesta on tehty pienoismalli ja se on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.

Mozartin pienoismalli.jpg (59433 bytes)

© Jukka Mikkola 2007.

Sisarlaiva oli teräsbarkentiini Beethoven, joka laskettiin vesille 8.12.1903.

Matkoja vuosina 1922 - 1935

Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John:		The Last Survivors In Sail
			Percival Marshall & Co. Ltd.
			London, 1935
			62 pp., (p. 27-28, 59), ill.
The Argus:		A Lord in a Windjammer
(Melbourne)		The Argus, 8 February 1934, page 10
Chronicle:		Wheat Carriers
(Adelaide)		Chronicle, 26 January 1933, page 33
The Daily Telegraph:	Leaking Ship. Adventurous Voyage
(Sydney, N.S.W)		The Daily Telegraph, 19 February 1926, page 1		
Derby, William L. A.:	The Tall Ships Pass
			David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970
			427 pp., 66 pages with 95 b/w photos
			(p. 78-79, 116, 294, 329, 332-333) 
			ISBN 0-7153-4952-X
Examiner:		The German Barquentine Mozart
(Launceston)		Examiner, 26 September 1907, page 4
The Glasgow Herald:	New Vessels
			The Glasgow Herald, 22 February 1904, page 11
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:	Launch at Greenock To-day
			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 20 February 1904, page 2
Hufvudstadsbladet:	Tre åländska seglare till samma hamn
			Hufvudstadsbladet 153/1929, 9.6.1929 s. 7
			Mozart hade kortaste tid från Australien
			Hufvudstadsbladet 162/1930, 19.6.1930 s. 7
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 659-668)
			ISBN 951-99965-1-6
Laivastolehti:		Laivastomme koululaivaehdokkaita
			Laivastolehti 9/1930, 1.9.1930 s. 8-10 (s. 274-276)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 188)
			ISBN 951-9064-31-1
Lintzer, Gottfried:	A.C. de Freitas & Co
			Books on Demand
			Hardcover, 268 Seiten
			ISBN 978-3-8391-5759-6
Lundström, Hjalmar:	S/k Mozarts sista resa
sjökapten		Malamok 1985, AICH
Luotolahti, Ruben F.:	Kuunarilaiva "Mozartin" matkassa maapallon ympäri
merikapteeni		Kirjapaino Pika Oy, Turku 1982
			84 sivua, kuvitettu
			Med skonertskeppet Mozart
			Ålands Sjöfart 3/1983 s. 130-134
Meyer, Jürgen:		Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.			Verlag Egon Heinemann
			Norderstedt 1971
			296 Seiten (s. 37-38, 149)
Nya Folkbladet:		Åländska skonertbarken "Mozart"
			Nya Folkbladet 39/1927, 30.9.1927 s. 1
Skogberg, Kurt:		Bogsvall och kölvatten
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab:s förlag
			Mariehamn 1998
			254 s. ( s. 135-139)
			ISBN 951-97698-1-1
Sundberg, Göte:		Mozart. En irrfärd på Nordsjön
sjökapten		Longitude
			tidskrift från de sju haven · 35
			Stockholm 1999 s. 2-12
			Sjömän ber till Gud
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2009-2010:22
			Mariehamn 2010
			157 s. (s. 47-48)
			ISSN 0788-799X
			ISBN 978-952-99971-3-8
Suomen Merenkulku:	50 år. Sjökapten Hugo Lundqvist
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1928 s. 424
			Nya oceankappseglingar mellan segelfartyg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1929 s. 43-45
			60 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1936 s. 305
			70 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1946 s. 259
			50 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2-3/1949 s. 73
			75 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1951 s. 228-
			50 år. Diplomsjökapten Paul Johannes Kåhre
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1951 s. 310
			Dödsfall. Sjökapten Paul Kåhre
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 49
			60 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1959 s. 24
			85 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1961 s. 301
			Merikapteeni Erik Einar Marander 50 vuotta merillä
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1963 s. 227
			90 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1966 s. 282
			Sjökapten K.A. Fredrikson. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4-5/1967 s. 118
			70 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1969 s. 16
			75 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1974 s. 23
Underhill, Harold A.:	Deep-Water Sail
			With Illustrations and Plans
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1963
			302 pp., (p. 215-217, plates 81-82)
			Sail Training and Cadet Ships
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1973
			373 pp. (p. 252), ill.
Uppman, Erik:		Från Skolbänk till Nagelbänk
sjökapten		Ålands Tidnings - Tryckeri Ab
			Mariehamn 1970
			188 s., (s. 5-51), ill.
The West Australian:	Windjammers for Scrap
(Perth)			Two Historic Ships Sold
			The West Australian, 28 September 1935, page 7
Åland:			Till Åland inköpt stålskepp
			Åland 91/1921, 16.11.1921 s. 2
			Skeppet "Mozart" på en äventyrlig resa
			Åland 21/1922, 15.3.1922 s. 2
			Skeppet "Mozarts" irrfärder I Nordsjön och Atlanten
			Kapt.Hugo Lundqvist berättar om den äventyrliga seglatsen
			Åland 22/1922, 18.3.1922 s. 2
			Skeppsredaren Hugo Lundqvist - in memoriam
			Åland 40/1936, 16.5.1936 s. 2
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Paul Kåhre
			Ålands Sjöfart 1/1939 s. 5
			Kapten K.A. Fredriksson 70 år
			Ålands Sjöfart 3/1946 s. 59
			Rektor Paul Kåhre 50 år
			Ålands Sjöfart 4/1951 s. 57-58
			Rektor Paul Kåhre - in memoriam
			Ålands Sjöfart 4/1954
			Kapten K.A. Fredriksson 80 år
			Ålands Sjöfart 3/1956 s. 44
			K.A. Fredriksson 90 år
			Ålands Sjöfart 3/1966 s. 49

 

			Copyright © Jukka Mikkola