King Edward
King Edward.jpg (34843 bytes)

Nopea fregatti "The Flying Finn" -  Lentävä suomalainen. Niilo Jussila: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.

Teräsfregatti
Tunnuskirjaimet:				VBRL
Rakentaja:					Russell & Co., Port Glasgow 1891, Skotlanti
Vesillelasku:					Kingston yard, 30.03.1891
Vetoisuus:					1675,61 brt, 1595,85 nrt
Kantavuus:					2800 dwt, kivihiililasti 2741 tonnia, vehnälasti 2739 tonnia = 60870 ctls (sentneriä)
Mitat:						79,5 x 11,26 x 7,0 m
Miehistö:					1+2+17
Omistajat:	
Juho Saarinen, O.A. Färdig,
Mainio Erland Grönroos ym.,
Uusikaupunki					11.11.1910 - 1915
Merikapteeni Saarinen.jpg (10029 bytes)

Merikapteeni Juho Saarinen (1866 - 1943). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Päälliköt:
Mainio Erland Grönroos (Merimo) (1878-1944)	11.11.1910 - 1913 elokuu 
Alfred Aleksander Nylund (1884-1915)		1913 elokuu - 1915

Teräsfregatti rakennettiin varustamolle J.A. Walker & Co. Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista San Franciscoon 18.5. - 12.10.1891.

Matkalla Antwerpenista San Franciscoon laiva joutui länsimyrskyyn Kanaalissa, joka kesti neljä päivää. Myrskyssä 28.12.1900 alus menetti purjeita ja sai vaurioita sekä lasti siirtyi. Yksi merimies meni yli laidan ja hukkui. Toisen perämiehen ja matruusin aalto vei myös yli laidan, mutta toinen aalto toi heidät takaisin laivaan. Laiva joutui menemään korjauksiin Downsiin. Matka jatkui sieltä 5.1.1901. Matka purjehdittiin 17.12.1900 - 22.6.1901. 

Suomeen laiva ostettiin varustamolta King Shipping Co. (J.A. Walker & Co.) Glasgowista hintaan 3400 puntaa ja se oli ostohetkellä Dunkerquessa.

Fregatti purjehti koksilastissa Rotterdamista Perun Callaoon Kap Hornin kautta 77 vuorokaudessa (27.12.1910 - 14.3.1911). Sitä pidettiin aikanaan erinomaisena tuloksena, sillä normaalisti matkaan kului aikaa yli 100 vuorokautta.

Vuonna 1912 alus purjehti Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 37 vuorokaudessa (7.5. - 14.6.1912).

Malcolm Brodie shipping collection. State Library Victoria.

Samana vuonna fregatti purjehti Valparaisosta Iquiqueen seitsemässä vuorokaudessa, kun matkaan meni normaalisti aikaa 14 vuorokautta. Merenkulkupiireissä laivaa kutsuttiin nimellä "the Flying Finn" - Lentävä suomalainen. Kymmenen vuotta aikaisemmin alus oli purjehtinut Newcastlesta Valparaisoon 31 vuorokaudessa.

Merikapteeni Mainio Grönroos, myöhemmin Merimo  (1878 - 1944). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 48/ 1922.

Laiva lähti puutavaralastissa aamulla 16. elokuuta 1915 Texasin Sabine Passin satamasta, Meksikon lahdelta kohti Buenos Airesia. Fregatti tuhoutui hirmumyrskyssä, joka iski Meksikon lahdelle 15.8.1915 saavuttaen Texasin itärannikon 16.8.1915. Aluksen pelastusvene löytyi myöhemmin 12. syyskuuta 1915 Mobilen lähistöltä. Miehistöön kuului 20 henkeä, joista kuusi oli suomalaisia.

King Edwardin maalaus.jpg (45973 bytes)

Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.

Englantilainen höyrylaiva oli havainnut Meksikon lahdella fregatin, jolla oli hätälippu ylhäällä, mutta ei voinut auttaa kovasta myrskystä johtuen.

Pahoin vaurioitunut vene löydettiin rannasta Morgan Cityn kaupungin edustalta Meksikon lahdella 18.9.1915. Veneessä oli nimi "King Edward" (The Houston Post 19.9.1915).

Teräsfregatti Kensington oli King Edwardin sisaralus.

Matkoja vuosina 1910 - 1915

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:			Ship Aground Near Wallaroo
(Adelaide)			The Advertiser, 22 March 1909, page 8
The Daily Telegraph:		A Tempestuous Voage
(Sydney)			The Daily Telegraph, 28 June 1911, page 11
Finlands Sjöfartstidning:	Fartygsköp
				Finlands Sjöfartstidning 46/1910, 19.11.1910 s. 3
				Snabba sjöresa
				Finlands Sjöfartstidning 9/1911, 1.4.1911 s. 3
				En finsk snabbseglare
				Jorden rundt på 5 månader och 25 dagar
				Finlands Sjöfartstidning 39/1912, 28.9.1912 s. 2
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:		Launch of a Sailing Ship To-day
				Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 30 March 1891, page 2
Grönroos, M.E.:			Silminnäkijä Etelä-Amerikan maanjäristyksistä
merikapteeni			(päällikön kirje Iquiquesta)
				Länsi-Suomi 125/1911, 2.11.1911 s. 4
Grönstrand, Lars:		Gångna Tiders Skepp
fil.mag.			Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
				Åbo 1965
				440 s., (s. 151-153)
Heikkinen, Helge:		King Edward "The Flying Finn"
merikapteeni			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1974 s. 35
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 287-288)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
The Houston Post:		Half Population Leaves Port Arthur to Inland
Houston, Texas			The Houston Post 17 August 1915, page 4
Iltalehti:			Pikapurjehtijoita aavoilla ulapoilla
				Iltalehti 111/1921, 18.5.1921 s. 3
Jussila, Niilo:			Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1981
				154 sivua (s. 28-29)
				ISBN 951-99317-4-0
				Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1984
				247 sivua (s. 64)
				ISBN 951-99551-4-3
				Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 21)
				ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 71)
				ISBN 951-9064-31-1
Merimiehen Ystäwä:		Haaksirikkoja
				Merimiehen Ystäwä 3/1916 s. 38-39
Rauman Lehti:			"King Edwardin" nopea merimatka
				Rauman Lehti 48/1911, 29.4.1911 s. 4
The San Francisco Call:		Drowning of Sailor on British Ship and Narrow Escape of Two Others
				The San Francisco Call, 23 June 1901, page 21
Sjömanswännen:			Skeppsbrott
				Sjömanswännen 3/1916 s. 38-39
Suomen Merenkulku:		50 år. Sjökapten Mainio Grönroos
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1928 s. 425
				60 vuotta. Merikapteeni Mainio Merimo
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1938 s. 423
				Kuollut. Merikapteeni Mainio Merimo
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1944 s. 59
The Sydney Morning Herald:	Rough Voyage
				The Sydney Morning Herald, 28 June 1911, page 13
Turun Sanomat:			Merikapteeni Juho Saarinen 70-vuotias
				Turun Sanomat 144/1936, 30.5.1936 s. 5
Uudenkaupungin Sanomat:		Nopea merimatka
				Uudenkaupungin Sanomat 34/1911, 23.3.1911 s. 2
				Maan ympäri 5 kuukaudessa 25 päivässä.
				Flying Finn - lentävä suomalainen
				Uudenkaupungin Sanomat 108/1912, 24.9.1912 s. 2
				Fregattilaiva "King Edwardin" arvellaan tuhoutuneen
				Meksikon lahdella
				Uudenkaupungin Sanomat 8/1916, 22.1.1916 s. 2
				70 vuotta. O.A. Färdig
				Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
				Kuollut. O. A. Färdig  
				Uudenkaupungin Sanomat 123/1916, 2.11.1916 s. 1, 2
				Vakka-Suomen entisiä laivoja.
				Uudenkaupungin Sanomat 77/1926, 17.7.1926 s. 5
				Kapt. Juho Saarisen 70-vuotispäivä
				Uudenkaupungin Sanomat 60/1936, 4.6.1936 s. 2
Uusi Suometar:			Hävinnyt suomalainen laiva
				Uusi Suometar 19/1916, 21.1.1916 s. 3
Varjonen, Kaiku:		Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin			Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
				Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
				261 sivua (s. 61-63)
Västra Finland:			"King Edwards" öde
				Västra Finland 9/1916, 22.1.1916 s. 2
				50-åring. Sjökapten Mainio Grönroos
				Åbo Underrättelser 131/1928, 10.11.1928 s. 2
Åbo Underrättelser:		Dödsfall. Sjökaptenen Mainio Merimo
				Åbo Underrättelser 33/1944, 4.2.1944 s. 3

 

				Copyright © Jukka Mikkola