Bertha
bertha.jpg (56540 bytes)

Miehet roikkuvat takilassa. Sea Breezes No. 107, Vol. XI. October, 1928. Edward Sankey & Co.

Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:				VBRD
Rakentaja:					Grangemouth and Alloa Dockyard, Grangemouth 1892, Skotlanti
Vesillelasku:					Kelliebank, Alloa, 28.04.1892
Vetoisuus:					1622,57 brt, 1545,30 nrt
Kantavuus:					2700 dwt, kivihiililasti 2659 tonnia, vehnälasti 2652 tonnia = 97472 bushelia
Mitat:						75,7 x 11,7 x 6,8 m
Purjepinta-ala:					1800 m² (purjeita 20 kpl)
Omistajat:
Knut Wallin (1866-1948) ym., Uusikaupunki	04.03.1912 - 03.09.1915
Päällikkö:
Frans Ivar Rinne (1882-1952)			1912 - 1915

Teräsparkki rakennettiin Joh. H. Soostille Hampuriin.

Laiva siirtyi Alloasta Grangemouthiin 13.6.1892. Sieltä mentiin osittaisessa kivihiililastissa Leithiin 15.7.1892.
Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Leithistä Rio de Janeiroon 30.7. - 23.9.1892.

Vuonna 1900 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1900 Sailing Vessels omistaja on Hans Hinrich Schmidt Hampurista.

Vuonna 1903 matkalla 2584 tonnin vehnälastissa Buenos Airesista Sydneyhin laiva joutui useisiin myrskyihin ja kärsi vaurioita. Samalla matkalla laiva joutui hirmumyrskyyn kiertäessään Cape Good of Hopea 30.5.1903. Matka purjehdittiin 5.5. - 6.7.1903.

Suomeen laiva ostettiin hintaan 5500 puntaa samalta varustamolta Hampurista. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Belgian Ostendesta Sundsvalliin. Sieltä vietiin puutavaralasti Geelongin kautta Melbourneen 23.7. - 3.12.1912.

Kauppaneuvos Knut Wallin (1866 - 1948). Suomen Kuvalehti n:o 44/1926.

Laiva purjehti 2611 tonnin kivihiililastissa Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 38 vuorokaudessa 29.8. - 7.10.1913, jota pidettiin nopeana matkana.

Bertha Melbournessa.jpg (31755 bytes)

© Suomen Merimieskirkko.

Viimeinen matka tehtiin painolastissa Calaisista Gefleen, jonne saavuttiin 1.7.1914. Laiva lastattiin puutavaralastiin Melbournen matkaa varten, mutta se jäi sodan vuoksi satamaan aina myyntiin saakka.

Merikapteeni Frans Ivar Rinne (1882 - 1952). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Carita L. 1908 - 1911 ja teräsfregatissa Port Patrick 1916 - 1920. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.     

Alus myytiin 4.9.1915 Korsnäs Sågwerks Ab:lle Gefleen hintaan 150 000 kruunua ja sai myöhemmin uudeksi nimekseen Bohus. Sieltä se myytiin 22.4.1924 Saksaan.

Parkki haaksirikkoutui ollessaan painolastissa matkalla Göteborgista Chilen Taltaliin Orkney- saarten luona 26.4.1924.

Matkoja vuosina 1912 - 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		Barque in Distress
(Adelaide)		The Advertiser, 9 October 1909, page 9 
The Argus:		A Storm-Tossed Barque
(Melbourne)		The Argus, 7 July 1903, page 5
Carlstedt, A.J.:	Suomalaisella parkkilaivalla Ostendessa
			Merimiehen Ystäwä 8/1912
			Andaksstund på en finsk bark Ostende
			Sjömansvännen 8/1912 s. 124-125
Davidsson, Jan:		Fair Wind
			Wezäta Information, Göteborg 1986
			96 s. (s. 76-81)
			ISBN 91 77660 226 
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 287)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Sanomat:	Kauppaneuvos Knut Wallin 75-vuotias
			Helsingin Sanomat 298/1941, 2.11.1941
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen
			Seuran säätiö, Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 46)
			ISBN 951-99317-4-0
			Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1984
			247 sivua (s. 46)
			ISBN 951-99551-4-3
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 10)
			ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 103)
			ISBN 951-9064-31-1
Meyer, Jürgen:		Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.			Verlag Egon Heinemann
			Norderstedt 1971
			296 Seiten (s. 191-192, 222-223)
Nya Pressen:		Dödsfall. Kommerserådet Knut Wallin
			Nya Pressen 5/1948, 8.1.1948 s. 2
Simola, Olavi:		Frans Ivar Rinne - Merkintöjä merikapteenin
eversti, evp.		lokikirjasta
			Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen
			vuosikirja 1996-1997
			Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys r.y.
			Uusikaupunki 1997
			131 sivua (s. 31-34)
South Australian Register:Miscellaneous. The barque Bertha...
(Adelaide) 		South Australian Register, 14 December 1893, page 4
Suomen Merenkulku:	Merikapteeni F.I. Rinne 60 v
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1942 s. 256
The Sydney Morning
Herald:			A Sensational Voyage. The Barque Bertha in Heavy Gales
			The Sydney Morning Herald, 7 July 1903, page 5
			Partially Dismasted Barque
			The Sydney Morning Herald, 11 October 1909, page 6
Uudenkaupungin Sanomat:	50 vuotta. Konsuli Knut Wallin
			Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
			Knut Leonard Wallin 60 vuotias
			Uudenkaupungin Sanomat 123/1926, 2.11.1926 s. 2
Vakka-Suomi:		Laiwan kauppa
			Vakka-Suomi 27/1912, 5.3.1912 s. 2
Varjonen, Kaiku:	Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin		Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
			Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
			261 sivua (s. 28-29)

 

			Copyright © Jukka Mikkola